vrijdag 8 februari 2008

9 Februari

We hebben weer wat nieuws te melden!

Tja, jullie dachten toch zeker niet dat wij alleen maar aan het strand lagen, de barbie heet stoken en af en toe gaan werken?

We hebben eindelijk antwoord gekregen van de Board! De Board heeft de opleiding van Marietje bekeken. Marietje hoeft niet een 3 maanden durende cursus of erger nog een heel schooljaar te volgen!


De Board heeft besloten dat ze een CBA mag doen. Dit houdt in dat na een interne studie bestaande uit verschillende opdrachten er een praktijk examen moet worden afgelegd. Een een of andere "Jodocus" komt dan 2 tot 3 uur op de vingers kijken en dan volgt er nog een mondeling examen van zo'n 45 minuten (als alles goed gaat) mag Marietje eindelijk officieel als radiographer werken! Over die 7 in plaats van de benodigde 7.5 voor de IELTS horen we niets meer).

Maar daar houdt het feestje niet mee op! Tussen neus en lippen door heb ik (Marco) nog even mijn theorie-examen voor het autorijbewijs gehaald! Dit is voldoende om een kiwi-rijbewijs te krijgen die je verplicht bent binnen een jaar te halen. Over 3 weken krijg ik het officiele papiertje binnen. Hierna kan ik starten met mijn vrachtwagen rijbewijs die ik nodig heb voor het werk.


De verkeerregels zijn hier niet zo veel anders. Ze hebben hier minder regels en bovendien kan meer dan de helft van de inwoners (met name aziaten en pacific Islanders) niet eens fantsoenlijk rijden! Ze doen maar wat!

De meest afwijkende regel in het verkeer is dat het verkeer in de "grote bocht" voorrang heeft! Ja, ja, Je moet hier erg aan wennen!










Het wordt nog onlogischer bij een situatie als deze. De rode auto staat voor-gesorteerd. Jij (blauwe auto) wilt van een 2.5 baans weg links afslaan. ALS er geen auto's achter de blauwe auto de weg vervolgen heeft de rode auto voorrang!

HE? Ja je leest het goed!

Ja! voor ons ook totaal onlogisch en daardoor erg verwarrend!

En dan nog dat andere nieuws.......Nog meer? JAZEKER!!!!!!!!
We zijn uit de EOI-pool getrokken. Dit betekent dat we aan de laatste fase van het emigratieproces kunnen beginnen! Het aanvragen van een NZ-residence. Hiermee kunnen we zonder vergunningen in het land blijven en dus een hypotheek en evt. verzekeringen e.d. afsluiten.

DAAR MOET OP GEDRONKEN WORDEN HIE, HA, HOOOOOOO!!!!!
PROOST OF CHEERS moet ik eigenlijk zeggen, toch!!!

Na een zeer lange periode van droogte en hitte wordt er nu eindelijk wat regen voorspeld. De donkere wolken boven ons huisje geeft mooie plaatjes. Volgens het journaal hebben we een record-januari gehad! Het is in 100 jaar niet zo droog geweest!
Met de moestuin gaat het door het warme weer buitengewoon goed! Wat nu weer? hoor ik iedereen denken/zeggen! Nou, .......eeuh wat dachten jullie van onze tomiwies? of moet ik zeggen kimaten?


























Wat misschien niet iedereen weet is dat "onze" nationale vogel, de kiwi, enorme eieren legt. Als we ons niet vergissen hebben de eieren de omvang van twee derde van het lichaam van de "arme" vogel! Op deze rontgenfoto is de enorme omvang van het ei goed te zien! Nu is het zo dat we een vogelnest in onze druivenstruik hebben ontdekt! Het ei is in verhouding met het nestje enorm! Als je het zo ziet zou je haast denken aan een dubbeldooier!






Enkele dagen later was het ei uitgekomen! Helaas was het geen kiwinest maar iets anders......We vermoeden een Nieuw Zeeuwse koekoek! Er zitten namelijk twee blindgangers in het nest! (de achterste twee wel te verstaan!)


Ik moet nu stoppen met "bloggen" want ik moet nog wat gehaktballetjes draaien. Ze hebben hier net als in NL varkens-, runder- of kippengehakt. Daarnaast hebben ze hier ook lams/schapengehakt. Het fenomeen half om half bestaat hier ook. Runder/lams, varkens/kippengehakt.

Wij hebben ditmaal gekozen voor eeuh..........Runder?



Tot de volgende blog

1 opmerking:

Jeanne en Thomas zei

En hoe smaakte de gehaktballetjes met kimatensaus? Ik krijg het recept nog wel per mail of we beffen nog (bellen, faxen en emailen nog) Grapje van tineke schouten hoor, niet van mezelf hoor. Erg goede foto's weer en wat er bij jullie allemaal niet groeit of nestelt, onbegrijpelijk. Zoiets zie je hier niet. Zojuist een uurtje gebeld, dus ik ben weer van alles op de hoogte. Ook al het grote nieuws gehoord voor 2009. Maar dat vertel ik hier niet, want dan weet iedereen het. Dus laat het een verrassing blijven. He jongens al het goede toegewenst vanuit een zonnig maar koud Veen
(3 graden). Maar de zon zal het wel gauw opwarmen tot zo'n 15 graden. Tot blog