maandag 30 maart 2009

Begin April

Hallo allemaal. Ditmaal hebben we geen trieste mededeling want we hebben nu dus wel nieuws te melden!

Allereerst wil ik de 3 mensen hartelijk bedanken voor het "spontane" mailtje op onze blogmail. We trekken hieruit de conclusie dat we dus 3 bloglezers hebben. We hadden toch sterk de indruk dat het er een paar meer waren....

We beginnen eerst maar eens met een feestje want het was (alweer even geleden) St. Patrick's Day! Maar dat is toch een Iers feest? Inderdaad maar er schijnen hier zo links en rechts wat Ieren te wonen die dit feest uitbundig vieren. En een kiwi zou een kiwi niet zijn als hij/zij een feestje zou laten schieten!








Als belangrijk onderdeel van de integratie hebben wij (met tegenzin) maar mee gedaan. Dus wij naar onze favoriete pub "Garrison" genaamd om ons in het feestgedruis te mengen.

Op St. Patricks day wordt er dus groen beer getapt!
Over tappen gesproken..... toen ik even moest aftappen kwam ik dit wat triest tafereel tegen. Of dit door het groene bier kwam weet ik niet maar ik heb het knaapje nog net van de verdrinkingsdood kunnen redden! Hem eruit trekken vond ik voldoende, mond op mond beademing ging me wat te ver!














21 maart, het begin van de herfst. De dag en de nacht zijn precies even lang.
Dit wordt dus equinox genoemd. Hoe dan ook, we hebben weer een fantastische zomer gehad en de maand maart was ongewoon warm en droog. Wat zal de herfst ons gaan brengen?




Onlangs reden we naar het centrum van Auckland totdat we een wegafsluiting tegen kwamen. Wat bleek? Er was een zeepkistenrace gaande! We zijn even gaan kijken en konden nog net een blik werpen tussen de menigte. Waarom noemen ze dit eigenlijk zeepkisten? Werden deze races in zeepkisten gehouden? Waren zeepkisten dan destijds zo groot dat je er in kon zitten? Maar goed... we dwalen af. De zelf gebouwde karretjes kwamen met een bloedsnelheid de helling af!








Even wat anders! Eindelijk was het dan zover.....Marietje had een volle week werk op het Zuidereiland. Wij zijn nog nooit naar "dat" andere deel van Nieuw Zeeland geweest.
Marietje is dus naar "Christuskerke" gevlogen (Christchurch) en van daaruit met een huurauto via de Arthur pass door de NZ Alpen naar de Westkust, naar Grijsmond (Greymouth) gereden.
De pass leidt door prachtige landschappen en steile wegen van de Oostkust naar de Westkust.















Ach, dit soort foto's spreken voor zich......

Nieuw Zeeland is 8 keer groter dan Nederland en er wonen 4 miljoen mensen. Van de 4 miljoen wonen er minder dan een miljoen op het Zuidereiland oftewel vrijwel leeg! Als je dan rond rijdt kom je af en toe van deze taferelen tegen!

Uiteindelijk kwam Marietje na 3.5 uur aan in Greymouth.


In Greymouth heeft ze enkele radiographers uitleg gegeven hoe het softwarepakket van Fujifilm voor mammografie werkt.

Uiteraard was dit een uitgelegen kans voor haar om na het werk ook nog even naar Punakaiki te rijden. Hier vindt je de "Pancake rocks". Deze rotsformaties lijken verdacht veel op een stapel .....eeeuh ....jawel pannenkoeken.


Als eigen baas zijnde heb ik mezelf vrij gegeven zodat ik ook een lang weekeinde het Zuidereiland kon bezoeken. Goeie baas heb ik ?
Gelukkig weer verenigd, zijn we meteen doorgereden naar Akaroa. Wat een plaatje op pakweg 70 km van Christuskerke.


Onderweg kwamen we nog een wat vreemd bord langs de weg tegen..... Na het uitvoerig bestudeerd te hebben kwamen we tot de conclusie dat het verboden is schapen van de weg af te duwen.......



Akaroa ligt temidden van een enorme vulkaankrater met een doorsnede van circa 50 km.

















De inmiddels alweer een miljoen jaar geleden dode vulkaan is grotendeels geërodeerd waardoor de vulkaanrand half zo hoog is als de oorspronkelijke hoogte.


Het plaatsje heeft nog veel zichtbare Franse invloeden. Dit komt omdat dit ooit een Franse kolonie is geweest. De Fransen hielpen een locale Maori stam door een naburige stam af te slachten. In ruil hiervoor kregen ze de gehele vulkaan in handen. Enkele jaren later werd NZ toegevoegd aan de kroonkolonie van Engeland maar de meeste Fransen zijn gebleven.



Akaroa is nu een pittoresk en gezellig dorpje.

De natuurlijke binnenhaven vormde een ideale schuilplaats voor de Franse walvisvloot. Destijds zijn vanuit Akaroa duizenden walvissen afgeslacht en in de kookpotten beland om zodoende walvisolie en/of levertraan te verkrijgen. Enkele kookpotten staan nog steeds als herinnering in het dorp.


De volgende dag zijn we via de "Alpine triangle" naar Kaikoura gereden. Dit plaatsje is wereldberoemd vanwege het walvis spotten. Met een boot kan je pakweg 4 mijl uit de kust gaan kijken naar "Sperm wales" ofwel potvissen. "Pot" vissen? Is die naam ontstaan omdat deze walvissen in de kookpotten
verdwenen? We dwalen weer af.

Dus wij ook op zo'n boot. We staan om 6 uur 's ochtends op om vervolgens de boot van 7 uur te kunnen pakken. Het is prachtig helder weer en niet al te koud. perfect toch om eens een walvis van dichtbij te zien? Dus niet!

We hadden gehoopt de bovenstaand foto te zien maar de "sperms" waren vandaag niet in de buurt. O, wat erg voor jullie! Dit gebeurt haast nooit! Ja, ja
waar hebben we dat meer gehoord? Gelukkig kregen we alsnog 80% van onze ticket terugbetaald. Hebben we een goede reden om terug te komen.

Gelukkig was er ook nog een zeeleeuwenkolonie in de buurt. Hebben we toch nog beestjes gezien.


Tot zover dus ons avontuur op het Zuidereiland.
Tja mensen, het is bijna weer zover! Pasen! Voor Europa betekent dit de aankondiging van de lente en (chocolade) eieren eten tot je er kotsmisselijk van wordt. Hier betekent het.......niets! (tenzij je kerkelijk gezind bent). De winkels liggen inmiddels wel vol met paaseieren en aanverwante artikelen.










Er is echter een probleem.....ik kon de paashaas echt niet meer ontwijken! Ik heb de haas maar in een greppeltje gelegd omdat er anders enkele tere (kinder)hartjes zouden kunnen breken. Stel je toch eens voor.... Een passerend gezinnetje, kind ziet paashaas dood liggen, volledige paniek op de achterbank, pa of ma worden afgeleid en BOEM! Nog een ongeluk!


Tot slot nog even dit.....Ik krijg zo links en rechts regelmatig grappige, pijnlijke of ontroerende foto's doorgestuurd. Uiteindelijk komen deze (wat vreemde foto's wel weer van pas! Zo vond ik laatst enkele bijzondere woordspelingen.....

De bloemist schoot in de roos.

De carriere van de archeoloog is ingestort.

De chirurg amputeerde een scrotum en presenteerde nadien de rekening.
De patient riep: Afzetter!

De chirurg nam de benen......

De imker was "bij"ziend.

De exporteur voerde niets uit.

De masseur zit hem te knijpen.

Geld maakt niet gelukkig, gelukkig maken ze geld.

Het is toch raar dat mijn neus loopt en mijn voeten ruiken.

Hoed je voor mensen met petten.

Dat was het weer voor nu.
Maar...... de volgende blog wordt bijzonder want dan bestaat ie nl. 2 jaar!
Tot blogs!

1 opmerking:

Jeanne en Thomas zei

He, he, gelukkig weer de eerste. Ik doe het niet voor minder. Wat een cultuurschok heb ik weer moeten verwerken.Bedankt hoor. En 2e woning gekocht op het zuidereiland? Lijkt mij wel iets voor jullie. Geld zat, eigen baas. En vrouw met schitterende baan.Eitje. Ik hoor het wel wat het is geworden. Nu zal ik mijn reactie wel goed opslaan want bij de vorige reactie was iets verkeerd gegaan. Was die ene me voor. Maar alle gekheid op een kiwi: bedankt dat jullie ons laten meegenieten van jullie prachtige belevenissen in het prachtige nieuw zeelandse. Blijft iedere keer weer smullen van wat er nu weer op staat. Nu nog naar het oost/west eiland!!! Ik hoor het nog wel. Bye Bye loves Jeanne